12. 06. 2025.
U prvom kvartalu 2025. godine Fakultet elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija Osijek (FERIT) Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku proveo je u sklopu projekta „National Competence Centres in the framework of EuroHPC Phase 2 – EuroCC 2“ godišnje istraživanje „Hrvatski krajolik obrazovanja u područjima HPC, HPDA i AI“ s ciljem stvaranja detaljnijeg krajolika potreba i mogućnosti obrazovanja i treninga, odnosno utvrđivanja kompetencija i potreba za novim obrazovnim sadržajima u navedenim područjima za ustanove i tvrtke u Hrvatskoj.
Upitnik je 57 ispunilo sudionika iz različitih dijelova Hrvatske, od čega je njih 37 % iz skupine obrazovnih i istraživačkih ustanova, 26 % iz skupine male i srednje industrije, 23 % iz skupine javnih ustanova te 14 % iz skupine velike industrije. U odnosu na istraživanje iz 2024. godine tijekom kojeg je industrija bila u jednoj jedinstvenoj skupini, za ovogodišnje je istraživanje ona podijeljena prema broju zaposlenih na skupinu male i srednje industrije (do 250 zaposlenika) s jedne, te skupinu velike industrije (više od 250 zaposlenika) s druge strane, što je utjecalo na konačni sastav sudionika upitnika. Tako je u usporedbi s upitnikom iz 2024. godine ukupan broj sudionika veći za 7, pri čemu je odaziv u skupinama male i srednje te velike industrije manji, a u skupinama obrazovnih i istraživačkih te javnih ustanova veći u odnosu na prethodni upitnik.
Svaka od tri cjeline upitnika sadržavala je na svom početku pitanje o važnosti predmetnog područja (HPC, HPDA i AI) u poslovanju te pitanje o obrazovnim aktivnostima na teme s područja na koje su sudionici mogli ponuditi ili/i zatražiti obrazovne aktivnosti. Zatim su na isti način postavljena i pitanja o užim temama, njih ukupno 53, što predstavlja povećanje za 17 novih tema u odnosu na istraživanje iz 2024. godine, a proizlazi iz prijedloga koje su u tom upitniku samostalno davali sudionici ukoliko nije bila ponuđena neka tema koja bi ih zanimala. Najviše novih tema dodano je za područje AI, što je potvrdilo nastavak trenda najveće popularnosti upravo tog područja.
Od užih tema s područja AI-ja najtraženijima su se pokazale nove teme „Priprema i rukovanje podatcima“, „Veliki jezični modeli“, „Etička pitanja i regulativa u primjeni umjetne inteligencije“, „Kopiloti“ te „Sigurnost u sustavima zasnovanima na umjetnoj inteligenciji“, a od starih „Elementi umjetne inteligencije“ te „Programski okviri za duboko učenje“, koji su i u istraživanju iz 2024. godine bile najtraženije. Na području HPDA među sudionicima su najtraženije teme „Uvod u velike skupove podataka“, „HPDA u službi otkrivanja prijevara i anomalija“, „Analiza velikih skupova podataka i obrada tokova podataka“ te „Računarstvo u oblaku“, koje su i u istraživanju iz 2024. godine bile tražene. Na području HPC-a sudionici su pretežno iskazali zanimanje za obrazovanje o hrvatskoj i europskoj HPC infrastrukturi i resursima (teme „Korištenje hrvatske HPC infrastrukture“, „Hrvatski HPC resursi: Supek i Vrančić“, „EuroHPC“), što je bio slučaj i u istraživanju 2024. godine, te za teme „Zeleno računarstvo“ i „Energetska učinkovitost računalnih sustava visokih performansi“.
Analizom prikupljenih podataka utvrđena je veća potražnja za obrazovnim aktivnostima nego ponuda za pružanjem istih, što ukazuje na značaj Hrvatskog centra kompetencija za HPC u organiziranju trening aktivnosti. Obrazovne i istraživačke ustanove te industrija mogu ponuditi obrazovne aktivnosti za neka područja i teme, iako ih uglavnom traže, dok javne ustanove uglavnom samo traže obrazovne aktivnosti. Na razini svih područja, postoje teme za koje je iskazano odgovarajuće zanimanje, ali obrazovne aktivnosti nisu uopće ponuđene ili su ponuđene u nedostatnoj mjeri. To su primjerice „Simulatori kvantnih računala“, „Kvantno računarstvo“, „Kopiloti“, odnosno nove teme koje su predložili sudionici u istraživanju iz 2024. godine.
Rezultati ove analize koristit će se kao polazište za organiziranje odgovarajućih obrazovnih i trening aktivnosti, koje se za većinu tema mogu provesti na istraživačkim i obrazovnim ustanovama u suradnji s industrijom, dok će se za neke teme, navedene aktivnosti organizirati u suradnji s nacionalnim centrima kompetencija i centrima izvrsnosti iz država koje također sudjeluju kao partneri na projektu.
Za sve najave radionica i edukacija pratite web stranicu https://www.hpc-cc.hr/ i https://hpc-portal.eu/ .